Er is in de boeken van hadieth een hadieth overgeleverd (waarin staat) dat een groep van de metgezellen op reis gingen en onder hen was er een man die een wonde had op zijn hoofd. Hij werd ’s nachts onrein, wanneer de ochtend aanbrak zei hij tegen hen: “Ik ben onrein geworden gisterennacht, wat moet ik doen?”

Zij controleerden zijn wonde niet, noch informeerden ze zich hierover of keken naar zijn toestand. Ze zeiden: “Wij zijn van mening dat je Ghusl moet verrichten.” Dus verrichte hij Ghusl en stierf (als resultaat van de Ghusl).

Wanneer ze terugkeerden naar Medienah brachten ze de Boodschapper van Allah hiervan op de hoogte. Dus zei de Boodschapper van Allah: “Ze hebben hem gedood! Moge Allah hen doden! De genezing voor onwetendheid is het vragen.”

Als je over deze hadieth zou nadenken, zou je het verschil kennen tussen een Fatwa en een algemene islamitische oordeel. Het algemene islamitische oordeel is dat Janaabah wordt opgeheven door wat? Door Ghusl. Maar de Fatwa hier is wat? Een Fatwa is het toepassen van een oordeel volgens de situatie waarin degene die vraagt om een Fatwa zich bevindt.

Wat zij dus hadden moeten doen is kijken naar de situatie van deze man die vraagt om een Fatwa. Is er iets wat hem ervan weerhoudt op Ghusl te verrichten? Zal het verrichten van Ghusl hem schaden met de wonde? Maar zij hadden geen ervaring en kennis over het (uitvaardigen van een) Fatwa. Dus zij brachten hem op de hoogte van het oordeel en gaven Fatwa met het oordeel zonder te kijken naar zijn toestand. Dus het probleem (de dood) deed zich voor.

De Boodschapper ﷺ zei: “Zij hebben hem gedood! Moge Allah hen doden! Voorwaar, de genezing van onwetendheid is het vragen.”

Deze hadieth toont ons aan dat de Fatwa va neen onwetende kan leiden tot de dood van degene die om Fatwa vraagt. In een andere hadieth waarover de Boodschapper ﷺ ons op de hoogte bracht, vertelde hij ons dat als de Fatwa van een onwetende komt het kan leiden tot de dood van de Mufti (degene die de Fatwa geeft). Het kan leiden tot de dood van de Mufti.

Wanneer de Boodschapper van Allah ﷺ ons het verhaal vertelde waarin een man 99 zielen doodde. Vervolgens werd hij hierdoor ontdaan dus vroeg hij enkele mensen: “Verwijs mij naar iemand waarnaar ik kan terugkeren en vragen.” Zij verwezen hem naar een man (die een) ‘Aabid (vrome aanbidder) was, hij was geen geleerde. Wanneer hij (de moordenaar) terugkeerde naar deze ‘Aabid, zei de ‘Aabid tegen hem: “Jij doodde 99 zielen en wilt berouw?! Ga weg, er is geen berouw voor jou!”

Dus deze crimineel werd kwaad en volmaakte (het doden van) 100 zielen met hem. Hij keerde daarna terug en zat met de mensen van Shuwaya en Medienah, en vroeg hen: “Verwijs mij naar een andere man.” Zij verwezen hem naar een ‘Aalim (geleerde). Wanneer hij naar de ‘Aalim toeging zei hij (de ‘Aalim): “En wie is degene die jouw weerhoudt van berouw? Maar jij bent op een slechte landstreek. Ga hiervan weg naar deze en deze landstreek.”

Deze hadieth toont aan dat een Fatwa van een onwetende soms kan leiden tot het doden van de Mufti. Dus de zaak (van het uitvaardigen van Fatwa) is niet gemakkelijk.

Sterker nog, de Boodschapper ﷺ vermelde dat de afdwaling van de Ummah zal zijn door het terugkeren naar de Muftis die Fatwa geven met onwetendheid en niet met kennis. Hij ﷺ zei in de hadieth overgeleverd door ‘Abdullah Ibn ‘Amr ibn ‘Aas waarover overeenkomst is in de authenticiteit (door Al-Bukhaari en Muslim):

“Voorwaar, Allah neemt de kennis niet weg door het weg te nemen van (de harten van) de mensen maar Hij neemt het weg door de dood van de geleerden.  Dus wanneer de geleerden weggenomen worden nemen de onwetenden de onwetenden als leiders, dan worden zij gevraagd (over islamitische kwesties), dus geven zij Fatwa zonder kennis dus dwalen zij af en laten anderen dwalen.”

Dit is een gevaarlijke zaak! Dit is een gevaarlijke zaak! De zaak van het terugkeren naar de mensen die hier niet in zijn gespecialiseerd!

Shaykh Muhammad Ibn ‘Umar Baazmoel حفظه الله
Gepubliceerd door: www.ikhouvanislam.be

Beluister audio: